منتديات ايجي نت

> >

منتدى ايجى نت العام .: ركن مهتم بتقديم المواضيع العامة والمناقشات الحوارية الهادفة بين الاعضاء :.

17-04-2010, 04:59 PM
إبدأ بنفسك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

النهارده حبيت اعرض عليكو موضوع يا ريت تشاركوني ارائكم فيه
الموضوع هوا

إبدأ بنفسك

طبعا كلنا شايفين شوارعنا شكلها ايه , وعماراتنا كمان , ومدارسنا وبننكر الوضع ده وبنقول عمرنا ما هنتقدم ابدا , وتلاقي النضافة مفيش بتقول ايه دا ؟ ايه التخلف وعدم الرقي ده , واكيد وانتا بتتكلم بتأزأز لب وترمي القشر في الشارع !!! ولو حد سألك وقالك يعني انتا بتتكلم عن النضافة وانتا اللي بترمي في الشارع ؟ اكيد هتقوله يعني انا اللي هغير العالم

دا شارع من جوا مصر
ودا شارع صيني يعني من بلد نامي برده

ــــــــــــــــــــــــــ
وطبعا كلنا عارفين الدكتور والمهندس والمحامي يهمل معظمهم في شغله وتلاقيه بيتكلم عن الاهمال في الاماكن الحساسة زي الطب والبناء والتشييد والقضاء , وينسي اللي هوا بيتكلم عنه ويقولك يعني انا اللي هغير العالم , ويقوم الدكتور بكبرياؤه يموت مريض عنده والمهندس يبني عمارة تقع بهدها بساعتين علي دماغ سكانها والمحامي يضيع مظلوم ويوديه للمشنقة
وطبعا كلنا شوفنا الموظف اللي قاعد يقرأ الجرنال و ياكل ويشرب شاي ويقول نكت ومعطل مصالح الملايين وتسأله يقولك ياعم ماكله بيعمل كدا يعني انا اللي هغير العالم

وطبعا كلنا عارفين عمك الحج اللي يركب القطر يلاقي الكراسي بايظة واللمبات مسروقة ويقولك ايه الاهمال ده هنفضل طول عمرنا كدا عمرنا ماهنتقدم ابدا , ويشوف الولد قاعد في وشه بيشغبط علي الكرسي ويقولك يا عم سيبه يعني انا هغير العالم
شوف الفرق واحكم بنفسك

طبعا دي نماذج بسيطة جدا للي بيحصل في مجتمعنا من حالة اللامبالاة والتجاهل والتواكل علي بعضنا
فيها ايه بقي لو حاولت تغير العالم بنفسك , هتقولي اقدر ,هقولك اكيد , ابدا بنفسك الاول . إزاي هقولك
ابدا بنفسك
لو انتا طالب وشايف مستوي التعليم في البلد شكله ايه ومش عاجبك , ماتحاول تغيره , ابدأ بنفسك , ذاكر , اجتهد فإن الله لا يضيع اجر من احسن عملا , هيشوفك صاحبك بتتفوق هيعمل زيك وصاحبه هيلاقيه بينجح بتفوق هيعمل زيه , هتلاقي المدرسة كلها متفوقين , شوفت بقي انك تقدر تغير
لو انتا موظف قوم بشغلك وملكش دعوي بغيرك بيعمل ايه , هيجيله يوم يشوفك بتتقدم هيعمل زيك وغيره هيعمل زيكم , لغاية متلاقي الموظفين كلهم بقو مهتمين زيك , شوفت بقي انتا غيرت العالم ازاي

اسف ولاد البلد طولت عليكم لكن اللي عايز اقوله ان لو كل واحد بدأ بنفسه هنتغير وهنغير اللي حولينا
عايزين ننسي العبارة دي " يعني انا اللي هغير العالم " ايوا انتا تقدر تغير العالم
عايزين نمسح من قاموسنا كلمة " ماليش دعوي "
عايزين نتقدم ياولاد البلد
ايه رأيكم ؟ هتبدأو ولا ؟
سلام
18-04-2010, 01:06 AM

والله عندك حق ياعلودى
لو كل واحد بدأ بنفسة ونضف قدام
بيتة فالوضع كان هيختلف كتير
موضوع مفيد ياعلودى
شكرا ليك
18-04-2010, 02:17 AM

انتى بتحسرنا
وبعدين انتا بتقول على الصينة دولة نامية
ياراجل دة الصين مجننا الامريكان باقتصادها

الحمد لله على كل حال
بس صدقنى لو فى
قوانين مظبوطة
سياسية سليمة
حكم عادل
البلد دية هيتصلح حالها
لكن الشعب
غلبان
بيجرى وراا لقمة العيش

يلا
الحمد لله على كل حال
وشكرا على وتسلم ايديك ياغالى
19-04-2010, 03:03 PM

فعلا ضي كلامك مظبوط وعلي فكرة انا والله مطبق الكلام ده وببدأ بنفسي في كل حاجة يمكن حد من اللي حواليه يعمل كدا والله لو كل واحد بدأ بنفسه اكيد هنتغير كتير للاحسن
شكرا لمرورك الجميل ضي
19-04-2010, 03:07 PM

شوفت يا محمد الكلام اللي انت قولته ده لو كل واحد بدأ بنفسه زي ما قولت فوق كنا هنلاقي القوانين والسياسة معانا 100% والله ودا لاننا لو رجعنا للي بيحط القوانين واللي بيمارس السياسة واللي بيدير مؤسسة واللي وزير واللي كذا وكذا هنلاقي اصلهم من الشعب , ناس زينا زيهم تمام لو كل واحد مننا ومنهم بدأ بنفسه وغير مش هنتغير للاحسن ؟ هو ده اللي اقصده وبعدين العيب مش في القانون العيب في تطبيقه وكذلك السياسة العيب مش فيها العيب في فهمها
شكرا لمروك الجميل اللذي اسعدني

الكلمات الدلالية (Tags)
بنفسك, إبدأ