منتديات ايجي نت

> >

منتدى شفرات وباتشات الالعاب .: ركن خاص يهتم بتقديم اهم اسرار وشفرات وباتشات الالعاب الالكترونية :.

24-01-2011, 09:29 AM
طريقه عمل ملف regedit او شغل العابك من غير ما تعمل setup

طبعا عارفين من اسم الموضوع انا هاكلم عن ايه دلوقتي انا هاقولكم
ازاي تفكوا حمايه الالعاب الي لازم عشان تشتغل لازم تكون عملها setup
اولا احب اقول ان الالعاب ديت بتعرف اذا كنت عامل للعبه setup
او لأ من ملف regedit و دوت الي هانشتغل فيه
و انا هاخش عليكم واحده واحده و هاشرح بالتفصيل الممل اولا انا هاقول على الخطوات :

اولا :
اعمل setup للعبه الي انت عايزها و ياريت يكون كامل مش مخصص
او اقل حاجه بعدين نزل الكراك الي يخليها تشتغل من غير سي دي
من اي موقع للكراكات بس اهم حاجه تشتغل اللعبه من غير سي دي .

ثانيا :
خش على start بعدين run بعدين اكتب ديت REGEDIT او خش على ملف الويندوز و هتلاقي حاجه اسمها REGEDIT المهم انك تشغل الملف ده
و هايظهر عندك زي الي في الصوره ديت
خش على HKEY_LOCAL_MACHINE بعدين SOFTWARE بعدين هتلاقي ملف بأسم الشركه بتاعت اللعبه زي ما عندنا في المثال ده شركه konami بس طبعا بتتغير مع كل لعبه يعني مثلا fifa هاتلاقيها ea و لعبه prince of persia هاتلاقيها upisoft ...الخ الخ الخ افتحه لغايه اخر ملف الي غالبا هاتلاقي ظهر على اليمين اكتر ملفات ليها و بعدين اركن دوت على جمب دلوقتي
نزل ملف الريجيستير الي هاتلاقيه في المرفقات و دوس عليه الزرار اليمين الي في الماوس و جيب كلمه edit و اعمل الاتي :
تحت الجمله الي هاتلاقيها مكتوبه انزل مرتين و اكتب الاتي [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Konami\SILENT HILL 4]
بس طبعا هاتغيره بدل كلمه konami هاتحطه اسم الشركه المنتجه للعبه و بدل SILENT HILL 4 هاتحط اسم اللعبه بتاعتك بس ياريت تعمل الاسامي ديت بالطريقه ديت و هي هاتيجي في ملف الريجيستر بتاعك ( الي في الويندوز ) و تقف على الملف الي فيه اسم الشركه او اللعبه و تدوس الزرار اليمين الي في الماوس و تختار re**** و تعمل للأسم كوبي و تحطه paste في ملف الي انت بتعمله ولو في ملف زياده المفروض انه يضاف هاتعمل \ و تحط اسمه الملف الزياده.
بعدين بعد الجمله الي انت عملتها انزل مرتين و حط نفس الجمله
بس كده عملنا اول حاجه و هي الملفات الازمه فاضل بقى الي جوا الملفات .
دلوقتي هاننتقل للجزء الي على اليمين الي في ملف الريجيستر بتاع الويندوز بتاعك هاتلاقي كذا ايقونه زي ما هو موجود في الصوره الي فوق و عشان تعملهم اعمل الاتي :
هانمسك ملف ملف اولا في العمود رقم واحد سيبك من ملف الي اسمه daflute عشان ده بيتعمل لوحده و انزل على الي تحتيه حط اسم الملف دوت مابين علامتين " و اعمل علامه = و حط الجمله الي موجوده في 2 برضه مابين علامتين "
وياريت برضه تشتغل بنظام copy و paste و عشان تجيب اسم الي في الملفات رقم 1 اقف عليها و دوس تكه اليمين بتاعت الماوس و جيب re**** اما بالنسبه للملفات الي هي رقم 2 هاتعمل الاتي دوس برضه على ملف الي انت بتكتبه في الرقم 1 و جيب كلمه modify هاتلاقي الجمله المكتوبه خدها copy . بس هاتعمل كده في كل ملفات لغايه ماتخلصهم و دوت مثال على الملف الاول و شوفه انا كتبته ازاي و اعمل زيه
"data"="E:\\GAMES\\SILENT HILL 3"
في علمتين \\ بعد الرقم 3
ملحوظات مهمه :
لو الحاجه تدل على مكان حاجه عندك في الهارد لازم يكون فيه العلامه ديت \\ مابين كل ملف او درايف
لازم لو انت غيرت مكان اللعبه تعمل للملف الرجيستير الي انت عملته وتغير فيه اماكن االي كانت مكتوبه بحيث تناسب مكان اللعبه الجديد
بس كل الي عليك تعمله دلوقتي انك تشغل ملف الريجيستر الجديد و تدوس yes بعدين تدوس ok بس و هاتلاقي اللعبه اشتغلت عادي بس ماتنساش تمسح اللعبه الي انت عملتلها setup من controlpanel و طبعا بعد لما تغير مكان اللعبه عشان اللعبه ماتتمسحش و الي يتمسح بس ملفات الريجيستر بتاعتها و هاتلاقي اللعبه اشتغلت .
منقول
24-01-2011, 06:19 PM
رد: طريقه عمل ملف regedit او شغل العابك من غير ما تعمل setup

مواضيعك كلها ممتازة واكثر من رائعة

تسلم ايديك ياعسل
24-01-2011, 06:37 PM

شرح وافى وكامل
تسلم ايدك
18-02-2011, 04:52 PM

شكرا ليك كتير