منتديات ايجي نت

دعم أهلنا في فلسطين

> >

طلبات المنتديات والدعم الفني المجاني :: ركن خاص بقديم خدمات الدعم الفنى والتصميم المجانى لجميع الاعضاء ::

20-09-2012, 10:56 PM
رد: طلب بسيط جدا بس مهم جدا

انا بحب الشغل الجماعي والاجتهاد والجد انا عاز اعرف يعني ايه vps
20-09-2012, 10:58 PM

والله لو ركزتو هتشوفو الالعاب ده بتكسب كام احنا هنكسب دهب والله
20-09-2012, 11:11 PM

يا عم انت بتروح فين هو انت اصدق الvps روتر لو روتر يبقي لحسن الحظ انا عندي روتر عشان انا عنندي نت لوحدي ي ي
20-09-2012, 11:11 PM

سيرفر ال VPS :

س : أسمع عن سيرفرات ال VPS ما هي ؟؟
ج : سيرفر ال VPS هو سيرفر يكون جزء من سيرفر كبير مثل السيرفر في الرد السابق
أو virtual private server أو كما يقال سيرفر افتراضي .
ويقسم إلى نوعين هم :

1- سيرفر VPS قائم على الأجزاء الغير ملموسة : وهو النوع الذي يتعامل به غالبية موزعي السيرفرات الافتراضية ، بمعنى آخر هو السيرفر الذي يشترك في كافة الأجزاء للسيرفر الرئيسي لكن لا يستطيع الولوج إلى كافة أجزاء السيرفر مثل الرام أو وحدات التخزين لكن يملك نسبة 90 % تقريبا من خصائص السيرفر الكامل .
معلومة أكبر شوي ، السيرفر الرئيسي ذو معالج 2.4 ورام 2 جيجا وتخزين 250 جيجا ، السيرفر الافتراضي يكون 1.1 ورام 1 جيجا ومساحة تخزينية 40 جيجا ، هنا نلاحظ الإختلاف في التوزيع لموارد السيرفر الرئيسي .

س : أملك سيرفر كبير هل أستطيع توزيع سيرفر VPS حسب الأعلى ؟
]ج : نعم ، لكن يتوجب عليك ترخيص برنامج خاص لعمل السيرفرات الافتراضية من الرابط التالي : http://www.swsoft.com/en/buyonline/virtuozzo/linux/
وبعد ذلك هناك طرق لإعداد هذا السيرفر الإفتراضي .

2- سيرفر VPS قائم على الأجزاء الملموسة : عند التركيب يتم تركيب كل سيرفر بشكل مستقل في السيرفر الكبير (رام ومعالج وهارد ) مستقل . لا يفضله الأغلبية للمشاكل المحتملة منه .
وكمثال على هذا النوع : Microsoft Virtual Server .

الهدف من هذا السيرفر القدرة على توزيع المساحات والريسلر مع خواص وقدرات مميزة .
20-09-2012, 11:19 PM

انا دلوقتي مش فاهم منك كويس عشان الكلام غريب انا لاقيت ناس قالت ممكن تعمل سيرفر vps بالروتر هو ده صحيح ولا لا وانا لاقيت طريقه تانيه شوفها الرابط اه : http://egy.egynt.net/77731.html

الكلمات الدلالية (Tags)
مهم, بس, بسيط, جدا, طلب