منتديات ايجي نت

دعم أهلنا في فلسطين

> >

شروحات واسرار لعبه كروس فاير Crossfire .: ركن لعرض اهم شروحات كروس فاير واهم أنجازات منتدى ايجى نت ,شحن zp مجانا :.

23-03-2013, 03:58 PM
هنا و بس فقط على ايجى نت و بس انسى الالج و الفى بى اس فقط على ايجى نت و اتعلم اللغة بتاعت كروس فاير حصرى على ايجى نت

الحكاية بس حاتضطر تغير شكل الخط بتاع اللعبة
شكل الخط بتاع اللعبة حجمة كبير جدا جدا يصل الى 13 ميجا ولكن الخط الهانعملوا اصغر

طيب عايزين نغير الخط ازاى ؟؟؟

الاول حاتروح المسار دة عندك فى الوندوز

C:\WINDOWS\Fonts

وتختار الخط الى عايزة يظهر فى اللعبة وكل ما الحجم كان اصغر يبقى احسن
بعد كدة تاخدة كوبى وتحطة فى المسار دة

C:\Program Files\Z8Games\CrossFire\rez\Fonts

او تحمل الملف بيكون احسن و افضل
اهو رابط الملف http://www.mediafire.com/?8u3dazrdu2a5vkp

لما تروح المسار دة حاتلاقى خط اسمة default

انقل اسمة وامسحة وحط اسمة فى الخط الى انت عايز تحطة للعبة

وخلى بالك علشان لو نقلت الاسم غلط كل الكتابات حاتطير من اللعبة

يعنى مش حاتشوف اى كتابة خالص حاتقعد تلعب وخلاص ودى بالنسبة لل fps عالى اوى ه

دة الى حايحصل لو ماخلتش الاسم بتاع الخط الجديد زى القديم

ارجو التقييم و التثبيت عشان تعبت في الموضوع

اعمل تقيم لو عجبك الموضوع

في النهاية ارجوا ان موضوعي المتواضع قد اعجبكم واعجب كل من

الاعضاء
المشرفون

اسمع منة فكك من دة كلو و حمل الملف و حطة فى المكان الا انا كتبهولك

كيفية بقا تكلم اى اجنبى فى كروس فاير

لمن يعانى مشكلة لغة الفهم فى crossfire ه

يسالنى بعض الاصدقاء انه يفهم اللغة الانجليزية ولكن اللغة العادية وليست العامية وطبعا عشان اللغة العادية مش بتستخدم غير فى الكتب والمدارس او بمعنى اصح مش بيتكلم بيها اهل الشارع الانجليزى وبيتكلموا ببالغه العامة او ما يعرف بـت slang
فتلاقى العربى مش عارف يتماشى او يفهم لغتهم لانه مش درسها ومفيش قواميس خاصة باللغه الدارجة وطبعا عشان حكم انى بتكلم مع اجانب كويس والحد لله ولى اصدقاء كتير حتى كانوا هما السبب فى البداية بمعرفتى بcrossfire
النهارده على قد ما اقدر هقولكم على بعض المصطلحات العامية المستخدمه ممكن تفيدكم فى التعامل مع الشات بتاع اللعبه حيث انها بتتكرر دايما ومحدش يعرف يترجمها او يرد على اللى بيكلمه بيها ازاى
من يومين سالنى اتنين على معنى كلمه noob كلمة بتكرر كتير فى الشات او فى الشارع الانجليزيى او فى الالعاب

1 - كلمة noob بتيجى دايما بالهزار بمعنى كلمه واطى او واطيين
لما يكون الفرد بيخاطب جماعة كتير ويقولها بتبقى معناها بمعنى شلة او مجموعة
زى عندنا فى الهزار يقولك
انت فين يا واطى (هزار)
وممكن تكون بره تيجى بمعنى شتيمه لو واحد قرفان منك فعلا وطبعا انت بتعرف تميز ان كانت شتيمة ولا كلام هزار وعلى فكرة الكلمة دى صياد المخالفات بتاع اللعبه بيعديها دايما يعنى مش بيمسك عليها لان عارف ان معظمها بيبقى سلام او هزار زى ازيك يا واطى عامل ايه
مثال:whassup noob whassup buddy يعنى ازيك ياواطى عامل ايه يا باشا
كلمة whassup معناها عامل ايه
هى مقابلها بالانجليزية الفصحى what's up يعنى كيف حالك
او how are you
2 - بتلاقى كلمة دايما شايعةفى اللعبه او فى الشارع اسمها wanna بمعنى عايز او اريد اصلها want to
مثال: wanna go انا ماشى
3 - كلمة gonna بمعنى سوف اصلها going to
مثال : gonna go right now
بمعنى انا ماشى دى الوقتى
4 - gotta معنها لازم اصلهاgot to
مثال gotta go right now
لازم امشى دى الوقتى
5 - outta معانها بره اصلها out
مثال: outta him
طلعه بره او اطرده
6 - تلاقى دايما اللفظ ده متردد فى الغة العامية واللعبه save the day
الكل بيترجمه خطأ ويوقلك حافظ اليوم الحقيقة انه بمعنى الله يستر
تلاقى واحد فى اللعبه ال hp بتاعه 1 وفضل عايش يقوم يقولك
one hp save the day
يعنى بيقولك :الصحة 1 ربنا ستر
7 - مصطلحات hacks و chams و wallhacks و speed hacks و aimbot كلها مصطلحات تدل على الاشخاص اللى بيستخدموا هاكات فى اللعبه
8 - easier said than done بمعنى مو شاطر الا بالكلام تلاقيها دايما تتقال لم تقول لوحد انت هاك يقووم يقولك انت مش شاطر غير فى الكلام9 - right-hand man بعنى راجل كويس او محترم لما يكون الاجنبى عايز يكسبك كصديق
10 - stab someone in the back الجملة دى بتكرر كتير جدا فى اللعبه معناها واحد خانى او جاسوس وتلاقيها تتقال لما واحد يضرب واحد بقنبلة من نفس الفرق بالغلط او بالقصد
11 - When pigs fly بعنى فى المشمش او انت بتحلم بتتقال بتتقال كتير
12 - buckle down بدأ العمل بجد
13 - can't stand دمك تقيل
14 - not give a hoot مش فى الدماغ او مش بهتم تلاقيها دايما تترد عليك لما تقول لواحد انا هبلغ الصياد عنك
15 - have a blast متع نفسك
16 - cup of tea حبوب او محبوب
17 - Way to go عمل جيد

محلوظة مهمه جدا قبل ما اختم كلامى
كلمه are يعنى يكون ممحية خالص من اللغه العامية الانجليزية يعنى ما بتتقالش ولو اتقالت بتتكتب r
وكمان حرف الــ g فى نهاية الجمل كمثال
فى اللغه الفصحى
how are you doing
فى العامية
how u doin
تحياتى اليكم
على فكرة الموضوع يفيد صاحب اللعبه بالاخص واى واحد عاز يتعلم اللغة العامية بدون تحدي
23-03-2013, 04:03 PM
رد: هنا و بس فقط على ايجى نت و بس انسى الالج و الفى بى اس فقط على ايجى نت و اتعلم اللغة بتاعت كروس فاير حصرى على ايجى نت

تسلم الايادى ياغالى
مجهود اكثر من رائع
ونتنتظر جديد موضوعاتك
23-03-2013, 04:05 PM
رد: هنا و بس فقط على ايجى نت و بس انسى الالج و الفى بى اس فقط على ايجى نت و اتعلم اللغة بتاعت كروس فاير حصرى على ايجى نت

تسلم ايدك
16 - cup of tea حبوب او محبوب
بس انا طول عمري اعرف ان دي معناها كباية شاي !
23-03-2013, 04:44 PM

ايه الجمال ده بس انا كان ليه سؤال انت جربت تعمل الطريقة الى انت عملها عشان الفى بى اس وجابت نتيجة؟
23-03-2013, 04:53 PM

تسلم الايادى ياغالى

الكلمات الدلالية (Tags)
اللغة, الالى, الـى, اتعلم, ايجى, اس, انسى, بتاعة, بى, بس, حصري, على, فاير, فقط, هنا, و, نت, كروز