منتديات ايجي نت

دعم أهلنا في فلسطين

> >

منتدى ايجى نت العام .: ركن مهتم بتقديم المواضيع العامة والمناقشات الحوارية الهادفة بين الاعضاء :.

10-12-2016, 10:21 PM
الوراثة وعلاقتها بكمال الاجسام

بسم الله الرحمن الرحيم

تحياتي الخالصة لاعضاء ومشرفين منتدانا الحبيب ...

نخش بقا في الزبدة ...
خلينا قبل كل شيء نذكر معنى الوراثة :
الوراثة : هي انتقال الصفات الجسمية في الكائنات الحية من الكائنات إلى نسلهم، وهو يتم عن طريق مشاركة النسل للشيفرة الوراثية للآباء أو لجزء منها، بحيث يكون جزءاً مأخوذاً من الأم والجزء الآخر من الأب...

؟؟؟؟؟ انت بتقول ايه يا كوتش بس ايه العك ده شيفرة ومش عارف ايه احنا بنلعب حديد ولا بندرس احياء؟؟؟؟ لا يا ناصح احنا بنلعب حديد بس لو لعبت حديد بدون ما تكون فاهم المؤثرات في اللعبة حتبقى فالح اوي ...

أنا حفهمك معنى الوراثة بالبلدي : معناها يا وحش انك تكتسب صفة معينة موجودة في واحد من اقاربك سواء ابوك او امك او خالك او حد بيقربك زي مثلا لون العيون او شكل الاذن او اي حاجة تانية ...

نيجي الان للصفات الوراثية والي هي محور موضوعنا اليوم ..

اولا صفات كمية : ودي محور موضوعنا عنها

ثانية صفات نوعية : حنذكرها بس دي مش مهمة لينا حاليا ... هي صفات تتاثر بعدد قليل من الجينات ولا دخل للبيئة في التاثير عليها زي لون العيون ..

نرجع بقى للصفات الكمية : دي بقا المختصة فينا كلاعبين كمال اجسام ودي بتتاثر بعدد معين من الجينات وتتاثر بالبيئة ايضا زي وزن الجسم ...

الصفات الكمية دي بقا يا جدعان هي المختصة بتشكيل عضلات الجسم سواء بالشكل او الحجم وضعف احد هذه الصفات يؤدي الى خلل في شكل او حجم العضلة ؟؟ طيب يا كوتش ازاي احنا بنلعب تمارين حديد وهي المختصة بردو بتشكيل العضلة حقولك لو فهمت معنى الصفات الكمية مش حتسال السؤال ده .. الان احنا كلاعبين حديد تمارين الحديد تعتبر المؤثر البيئي في تشكيل العضلة والمسؤول عن الحجم هو الغذاء ... يعني أنا حفضل آكل بروتين للصبح وحجيب ضخامة حلوة .. حقولك يا وحش لا الصفات هي الي بتحدد حجم العضلة مهما اكلت ومهما استعملت هرمون ....

اكبر الامثلة على اللاعبين المحترفين ارنولد جسمة من فوق رائع ومتناسق وطبعا مننساش الباي الاسطوري بتاعة وده اثر الصفات الوراثية ... بس لما تبص لتحت تلاقي البطن عندة والرجل ضعيفة حتى مع استعمال الهرمون فورا لازم تعرف ا نده سببه وراثي مش ان ارنولد كان مهمل لرجلة ميلعبهاش ... ودي صورة لارنولد بتوضح قصدي :

مثال اخر جاي كتلر عندة نقطة ضعف في الزاوية الداخلية للصدر حاليا عمل تمارين بتتحدى ضعف المنطقة دي ولكن لم تتغلب عليها بشكل كامل ولكن قللت المشكلة .. والصورة بتوضح المقصود :

طيب والحل بقا يا كوتش كلامك طلع مزبوط وانا عندي التراي اليمين اكبر من الشمال اعمل ايه بس أنا تعبت.. ..

اولا حقولك اتجنب الكلام التالي :

بعض الناس الي مفكرين حالهم بيفهمو باللعبة حيقولك شيل وزن اثقل على اليسار عشان كدة دراعك حتتعدل وكل حاجة حتبقا تمام .!!!!

وناس حيجولك ويقولو العب ايدك اليمين لوحدها حتى توصل لحجم اليسار وبعد كده تكمل عادي !!!!!

وناس تانية تيجي تقولك تعال انت بس حديلك حقنة موضعي ب 50 جنيه تعدلك دراعك بلا وراثة بلا هم يا عم !!!!

دول بقا حرام نسميهن ناس بتفهم او عندهم معلومة وحدة عن اللعبة .....

طيب اعمل ايه يا كوتش بس ... حقولك اولا راجع الموضوع التالي :

7 تمارين لقهر نقاط الضعف الوراثية فى العضلات

ثانيا العب تمارينك بشكل صحيح وما تتقلش بالاوزان على غير فايدة لان لعب التمرين بشكل خاطئ ممكن يسبب خلل في شكل العضلة ... واهتم بتغذيتك لانها الاساس في بناء جسمك .

ثالثا اعرف نوع جسمك ايه والعب على الاساس ده ... واترك الامور تمشي بالشكل الطبيعي وكلة مع الوقت حيبان ...

بالنهاية احب اقول ان مفيش انسان على وجه الارض يتمتع بالكمال الجسماني او العقلاني لان الكمال لله تعالى وحدة .. ...

اتمنى الموضوع يكون افاد الفئة الكتيرة في المنتدى وتحياتي ليكم جميعا .......

11-12-2016, 09:13 AM
رد: الوراثة وعلاقتها بكمال الاجسام

اشكرك

الكلمات الدلالية (Tags)
الاجسام, الوراثة, بكمال, وعلاقتها